Artist

Ernst Ludwig Kirchner

Title

Liegender Akt vor Spiegel

Year
1909/10
Category
Material / Technique
Dimensions
Bildmaß 83,3 × 95,5 cm
Rahmenmaß 103,7 × 115,3 × 3,5 cm
Acquisition details
Erworben 1972 aus Privatbesitz
Credits
Ernst Ludwig Kirchner, Liegender Akt vor Spiegel, 1909/10, Öl auf Leinwand, Brücke-Museum, Gemeinfreies Werk

Exhibitions (selection)

  • 1910: Brücke. Kunst und Leben, 2022, Brücke-Museum, Berlin

  • Die Brücke 1905–1914, 2018/19, Museum Frieder Burda, Baden-Baden

  • Großstadtrausch – Naturidyll. Kirchner – Die Berliner Jahre, 2017, Kunsthaus Zürich

  • ... die Welt in diesen rauschenden Farben. Meisterwerke aus dem Brücke-Museum Berlin, 2016/17, Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg

Literature (selection)

  • Senator für Wissenschaftund Kunst, Berlin (Hg.), Künstler der Brücke. Gemälde der Dresdener Jahre 1905 - 1910 , Ausst.-Kat. Brücke-Museum Berlin, Berlin 1973.

  • Leopold Reidemeister, Das Brücke-Museum, Berlin 1984.

  • Magdalena M. Moeller, Das Brücke-Museum Berlin, Prestel, München 1996.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke. La nascita dell´espressionismo, Ausst.-Kat. Fondazione Antonio Mazzotta Milan, Mazzotta, Milano 1999.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Die Brücke. Meisterwerke aus dem Brücke-Museum Berlin, Ausst.-Kat. Brücke-Museum Berlin, Hirmer Verlag, München 2000.

  • Javier Arnaldo, Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke. Die Geburt des deutschen Expressionismus, Ausst.-Kat. Berlinische Galerie, Hirmer Verlag, München 2005.

  • Brücke und Berlin. 100 Jahre Expressionismus, Ausst.-Kat. Neue Nationalgalerie, Kulturforum Potsdamer Platz, Nicolai, Berlin 2005.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke-Museum Berlin, Malerei und Plastik. Kommentiertes Verzeichnis der Bestände, Hirmer Verlag, München 2006.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke Highlights, Hirmer Verlag, München 2007.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Erich Heckel. Der große Expressionist. Werke aus dem Brücke-Museum Berlin, Ausst.-Kat. Stadthalle und Zehntscheuer Balingen, Hirmer Verlag, München 2013.

  • Magdalena M. Moeller und Rainer Stamm (Hg.), ... die Welt in diesen rauschenden Farben. Meisterwerke aus dem Brücke-Museum Berlin, Ausst.-Kat. Landesmuseum Oldenburg, Hirmer Verlag, München 2016.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke Museum Highlights, Hirmer Verlag, München 2017.

  • Brücke-Museum, Lisa Marei Schmidt, Isabel Fischer (Hg.), 1910. Brücke. Kunst und Leben, ausstellungsbegleitende Zeitung, Brücke-Museum, Berlin 2022.

Details

Inscription/Signature
Nicht signiert (Signatur)
Nicht bezeichnet (Bezeichnung)
Rückseitig auf dem Keilrahmen: L. Grisebach - Spengler/ ... [unleserlich] (Beschriftung)

Inventory Number
31/72

Catalog Number
Gordon 56

(Josephine)

Bodies

“[…] If I didn’t define myself for myself, I would be crunched into other people’s fantasies for me and eaten alive.” – Audre Lorde

My body is unique. Bodies are individual in character. And yet certain body norms dominate our everyday lives. This is especially true of people who do not fit the usual, socially-imposed body standards, and are constantly having to defend themselves as a result. Our system classifies the body and holds it to a power discrepancy; it is an expression of violent hierarchy. A fixed social framework defines certain bodies as “normal” while others are labelled and devalued. The latter group includes Black people, People of Colour, fat people, genderqueer people, non-binary people, people with disabilities and many more.

Children, for example, are also socialised into a binary, two-gender system. It starts with assessing a baby’s supposed gender before birth, a determination later celebrated at so-called “gender reveal” parties. Before the child can even assert themselves, there is a search for supposedly gender-specific body parts that are used to define the child as a “boy” or a “girl”.

Intersectional feminists are calling for a paradigm shift in which bodies are no longer viewed and defined through a patriarchal, white supremacist lens, but as bearers of a unique collection of experiences that exists beyond judgement.

(Auro, Claude, Felicia, Icecold, Josephine, Panda)
Conversation Excerpt
(Brücke Museum)
About the Work
(Josephine)
Bodies
(Auro) Standardized Body
01:02
(Feli) Mirror
00:17
(Icecold) Comedyshow
00:24
(Icecold) Room
00:51
(Icecold) Work setting
00:38
Questions
00:20
Associations
00:36
(Auro) Image/Stage
01:54
Imprint