Künstler

Ernst Ludwig Kirchner

Title

Sich kämmender Akt

Year
1913
Category
Material / Technique
Dimensions
Bildmaß 125 × 90 cm
Rahmenmaß 146,5 × 111 × 5,5 cm
Related Digital Projects
Acquisition details
Erworben 1971 aus dem Kunsthandel
Credits
Ernst Ludwig Kirchner, Sich kämmender Akt, 1913, Öl auf Leinwand, Brücke-Museum, Gemeinfreies Werk
Object Reference
Vorderseite von Violette Bäume

Provenienz

Das Gemälde wurde 1924 mit 23 weiteren Werken aus der Frankfurter Sammlung von Rosy Fischer an das Städtische Museum für Kunst und Kunstgewerbe in Halle verkauft (vgl. Ernst Ludwig Kirchner, Im Cafégarten, Inv.-Nr. 1/66). Im Kaufvertrag wurde vereinbart, dass von der Stadt Halle an Rosy Fischer (1869–1926) und nach ihrem Tod auch an ihre beiden Söhne, bis 1944 eine Rente zu zahlen sei. Diese Vereinbarung wurde aufgrund der nationalsozialistischen Verfolgung der Söhne nicht bis zum festgelegten Zeitpunkt eingehalten. In der Nachkriegszeit erhielten sie deswegen eine finanzielle Entschädigung. Nachdem das Gemälde im Juli 1937 in Halle im Rahmen der nationalsozialistischen Aktion Entartete Kunst beschlagnahmt worden war, übernahm es 1940 der Kunsthändler Ferdinand Möller (1882–1956) vom Deutschen Reich. Entgegen seines Auftrags veräußerte er das Gemälde nicht ins Ausland, stattdessen verblieb es in seinem Besitz. Nach seinem Tod behielt es seine Ehefrau Maria Möller-Garny (1886–1971) noch bis 1970. In diesem Jahr gelangte es zur Auktion bei Kornfeld und Klipstein in Bern, aus der die Galerie Kornfeld es selbst erwarb. 1971 konnte es hier für die Sammlung des Brücke-Museums angekauft werden.

Exhibitions (selection)

Literature (selection)

  • Leopold Reidemeister, Das Brücke-Museum, Berlin 1984.

  • Magdalena M. Moeller, Das Brücke-Museum Berlin, Prestel, München 1996.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke. La nascita dell´espressionismo, Ausst.-Kat. Fondazione Antonio Mazzotta Milan, Mazzotta, Milano 1999.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Die Brücke. Meisterwerke aus dem Brücke-Museum Berlin, Ausst.-Kat. Brücke-Museum Berlin, Hirmer Verlag, München 2000.

  • Javier Arnaldo, Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke. Die Geburt des deutschen Expressionismus, Ausst.-Kat. Berlinische Galerie, Hirmer Verlag, München 2005.

  • Javier Arnaldo, Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke. El nacimiento del expresionismo alemán, Ausst.-Kat. Museo Thyssen-Bornesza Madrid/Fundación Caja Madrid, Madrid 2005.

  • Brücke. El naixement de l'expressionisme alemany, Ausst.-Kat. Museu Nacional d'Art de Catalunya Barcelona, Lunwerg, Barcelona 2005.

  • Dirk Luckow, Magdalena M. Moeller, Peter Thurmann (Hg.), Christian Rohlfs. Die Begegnung mit der Moderne, Ausst.-Kat. Kunsthalle zu Kiel / Brücke-Museum Berlin, Hirmer Verlag, München 2005.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke-Museum Berlin, Malerei und Plastik. Kommentiertes Verzeichnis der Bestände, Hirmer Verlag, München 2006.

  • Magdalena M. Moeller und Rainer Stamm (Hg.), ... die Welt in diesen rauschenden Farben. Meisterwerke aus dem Brücke-Museum Berlin, Ausst.-Kat. Landesmuseum Oldenburg, Hirmer Verlag, München 2016.

  • Magdalena M. Moeller (Hg.), Brücke Museum Highlights, Hirmer Verlag, München 2017.

  • Christian Philipsen i. V. m. Thomas Bauer-Friedrich (Hg.), Bauhaus Meister Moderne. Das Comeback, Ausst.-Kat. Kunstmuseums Moritzburg Halle (Saale), E.A. Seemann Verlag, Leipzig 2019.

  • Meike Hoffmann, Lisa Marei Schmidt, Aya Soika für das Brücke-Museum (Hg.), Flucht in die Bilder? Die Künstler der Brücke im Nationalsozialismus, Ausst.-Kat. Brücke-Museum , Hirmer Verlag, München 2019.

Details

Inscription/Signature
Signiert unten rechts: EL Kirchner (Signatur)
Nicht bezeichnet (Bezeichnung)

Inventory Number
7/71

Catalog Number
Gordon 361

Imprint

All content about the artwork is based on conversations from a workshop that took place in the context of Various Answers.

Workshop Participants

(Bettina)

Bettina Keß loves museums and exhibitions, and even does some herself

(Betül)

Betül is a film lover and makeup artist who likes to do pottery and listens to classical music and film scores to fall asleep

(Brigita)

Brigita, 25, is from Berlin and training to be a pharmaceutical technician

(Florian)

Florian Sievers is a freelance journalist who enjoys writing about business as much as culture

(Franziska)

Franziska Achatzi is a green-thumbed curatorial assistant who is passionate about intersectional feminism

(Frédéric)

Frédéric Duval is an artist from Berlin

(Josephine)

Josephine Ansah Valerie Deutesfeld (sie/ihr) is a philosopher who loves creative aesthetics on a large and small scale and enjoys writing and reading

(Konni)

Konni Zeidler, 62, is a consultant medical secretary who is open to all things art and culture

(Lena)

Lena Scheiterbauer is interested in embodiment approaches in experimental dance, studies psychology in Berlin and enjoys reading queer-feminist literature

(Lotte)

Lotte Wintraecken is an independent artist and art mediator from Berlin

(Stephanie)

Stephanie Achatzi loves to move and is a trained Feldenkrais instructor

(Viviana)

Viviana, 36 years old, is a biologist from Colombia who is currently working as a plant scientist, she is interested in literature, art and music

Conception / Moderation

(Daniela)

Daniela Bystron has worked as an outreach curator for the Brücke Museum since 2018. She studied Art History and Rehabilitation Pedagogy. Her work focuses on art communication, collaborative working practices, and diverse forms of knowledge. She also likes to raise a lot of questions in her private life

(Judith)

Judith Kirchner (sie/ihr) was head of the project Various Answers and is also a freelance art mediator who focuses on art, politics and feminism in her work, she prefers to think and act in collective settings.

Guests

(Lisa)

Lisa Marei Schmidt, Director, Brücke-Museum, Berlin

(Elena)

Elena Schroll, Curator, Brücke-Museum, Berlin

Additional content

(Betül and Brigita)

Workshop-Participants
Video: Interview, interviewed by Judith Kirchner

(Stephanie)

Workshop-Participant
Video: Interview, interviewd by Judith Kirchner

(Șeyda)

Șeyda Kurt works as a freelance journalist and editor at ze.tt. She underwent meditation training for half a year, which taught her not to get too worked up about the hype surrounding meditation
Text: Sei dein most amazing self, published online: I Love You Magazin (iloveyou-magazine.com)

(Sonja)

Sonja Eismann is the co-editor of Missy Magazine and researches and writes about feminism and (pop) culture
Text: Männlicher Blick

(Isabel)

Isabel Fischer is a freelance art historian, from 2018 to 2020, she was a research trainee at the Brücke-Museum, Berlin. Since then she coordinates digitisation projects for the Brücke-Museum
Text: Sich kämmender Akt, art historian perspective

(Sebastian)

Sebastian Weise: Recording and editing (video/audio)

(Betül & Brigita ) Interview Self-confidence
03:14
(Stephanie ) Interview Feldenkreis
03:13
(Isabel Fischer )
About the work
(Șeyda Kurt )
Be Your Most Amazing Self
(Sonja Eismann )
The Male Gaze
(Konni ) Mindfulness
00:36
(Betül ) Feminist Image
00:39
(Franzi )
00:39
(Lena ) Male Gaze
00:32
(Josephine ) Self Care
00:51
(Brigita ) Shame
00:14
(Betül ) Feeling of Safety
00:31
Associations
00:28
Questions
00:16
Imprint